Het maakt allemaal echt niet uit mensen

image_3a35f229-3a60-4bc2-9e34-9c61b45a6cba20181007_164631

Female Nudes Embracing

8444238053_922c813e16_z
This bold sculpture of larger-than-life embracing female nudes, is right in the heart of Brussels, Belgium, in front of the Finance Tower (Tour des Finances – Financiëntoren) building, directly across from the old city centre gardens known as Botanique – Kruidtuin. (Brussels is bi-lingual French and Dutch, so place names are in both languages here.) The Finance Tower, at 145 metres high, is said to be the second tallest building in Brussels, topped only by the South Tower (Tour du Midi – Zuidtoren) at 150 metres high.
In individualistic Belgian fashion, this is rather an evocative and erotically-themed sculpture for the front of a major financial centre building, which houses Belgian government financial bureaus as well as offices of commercial enterprises.
Of the two women in the sculpture, one is more classically feminine in appearance with longer hair, the other is more boyish-looking with a shorter hairstyle, though one quickly sees she also has unmistakably female breasts. The pose is enigmatic, with the shorter-haired woman firmly grasping the wrist of the longer-haired woman behind her back, almost wrestling her into submission, while both women look away from each other despite being nude and intimate.
At the base of the sculpture, a nameplate identifies the creator of this bronze sculpture as the ‘Fonderia D’Arte De Andreis, Milano’ (Milan, Italy). And an engraved inscription – a bit hard to read – gives a name that appears to be ‘Nat Helligan’, and the apparent dates 1952-1984.

Anemoon

f173431-gert-jan-hammes-gj

Mijn achtergrond is eigenlijk de architectuur, maar uiteindelijk bleek het marmer een grotere aantrekkingskracht op mij uit te oefenen.

Toch is mijn vormtaal hetzelfde gebleven. En de platonische lichamen en de projectieve geometrie zijn nog steeds mijn grote inspiratiebronnen.
Grote voorbeelden uit de beeldhouwkunst heb ik niet eens, ik ben ook meer geschoold in de wereld van de architecten. Maar ik weet wat ik moet doen met een ruw blok marmer, die vaak al heel mooi is als ruw blok: uithollen! Op naar het binnenste van het steen. Opdat het licht er doorheen schijnt.

Hoe? Waar te beginnen? Dat is natuurlijk de grote vraag. En ik vind dat probleem net zo moeilijk als het maken van een schetsontwerp voor een gebouw. Maar daar ben ik voor opgeleid.

Ik gebruik hiervoor nog steeds de schetsrol, maar ook heel veel klei. Onderweg kom ik regelmatig een leuk concept tegen voor een gebouw. Maar ik wil toch onderscheid maken tussen een gebouw en een sculptuur en zoek naar het wezenlijke. En meestal ‘rolt’ er wel een of ander ‘steenwezen’ uit.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat de sculpturen U bevallen.

https://www.kunstinzicht.nl/portfolio/cv/gertjan-hammes/index.html

Morning Coffee: Ex-banking VP discovers true horror of salaries outside finance. Crazy ol’ life of Tidjane Thiam

https://news.efinancialcareers.com/uk-en/323628/banking-salary-vs-normal-salary

 

Die kerel heeft echt een bord voor zijn kop

spreuken-gedichten-tegeltjeswijsheid-tegeltjeshumor-p3XwX4UZhFOk misschien was er al eerder over geschreven (heb nog niet alles gelezen hier) maar zojuist trof ik dit in de wikibrood kantine https://nl.wikiquote.org/wiki/Wikiquote:De_kantine#Verzoek_aan_Whaledad_tot_terugtreding_als_moderator

Wat nu nog ontbreekt is dat iemand als Lidewij zich er tegenaan gaat bemoeien. Of Vinvlugt dat zou ook nog kunnen. Vooral met mooi zomers weer verzamelt de bloem der natie zich op dit soort websites. En dat is ook precies de reden waarom het nooit maar dan ook nooit meer iets gaat worden met dat wikibrood.

Marcel Douwe Dekker

Marcel_Douwe_Dekker

Zie http://nl.wikisage.org/wiki/Marcel_Douwe_Dekker

Wat niet hielp was, dat de opzet van Dekker’s multimedia opzet ieders bevattingsvermogen te boven ging, en niet viel uit te leggen.

Dit hou je toch niet voor mogelijk?